Sunday, March 13, 2011 | By: Luna Biru

Suamiku...

Waktu mula-mula nak kahwin dulu, abah ada tanya; "Betulkah nak kahwin ni? Tak menyesal ke, kau tu kan muda lagi? Perangai pun malas, masak pun tak pandai. Esok lusa kau nak kasi laki kau makan apa? Kau yakin ke yang lelaki pilihan kau ni memang pilihan terakhir kau? Kau yakin ke dia ni boleh menjadi imam kau? Wali anak-anak kau? Kau kena ingat, lepas ni kau tu dah bergelar isteri orang, tak ada chance lagi kau nak tukar-tukar boyfriend macam dulu-dulu. Ikatan kali ni, kekal. Perjanjian yang bersaksikan Alah. Kau jangan main-main, Cil..."



Wah...panjang benar soalan abah. Berpusu-pusu, berlambak-lambak terus depan mata aku. Waktu tu aku cuma diam saja. Yalah...habis tu nak jawab apa? Kalau tak pandai masak, boleh belajar. Sementara nak belajar, makan kat kedailah. Esok lusa kalau dah pandai, bolehlah makan di rumah. Soal lelaki pilihan yang terakhir tu, memang susahlah nak dijawab, sebab tiada jawapan pun untuk itu. Mana aku tahu juga kalau dia ni boleh jadi imam ke tak. Kalau tak pandai pun, abah kan imam kampung, bolehlah ajarkan dia. Ala...orang baru masuk Islam pun boleh diajar apakan lagi yang memang sedia Islam, kan? Lama-lama pandai lah tu...Aku positif saja. Namun, aku tahu ,abah sebenarnya cuba nak halang perkahwinan kami di usia yang sebegitu muda. Tapi memang dah gatal nak kahwin, akhirnya, kami pun diijabkabulkan juga...


Tahun demi tahun, nampaknya aku mula silap. Aku cuba rajin, tapi memang dah azali aku ni pemalas, jadi rumah pun asyik bersepah saja. Kalau datang mood aku nak mengemas, barulah aku kemas. Kalau tak, biarlah dulu, bukannya kain tu menangis pun. Suamiku pula, memang tak biasa nak belajar-belajar agama ni, jadi memang jarang nak pimpim2 jemaah solat. Kami pun jadi masing-masing...

Tapi sekarang, Alhamdulillah...segalanya sudah berubah. Aku dah pandai masak, dah pandai kemas rumah. Cuma perangai aku yang ikut mood tu sajalah yang masih kekal. Suami aku pun dah banyak belajar agama dari abah. Sekarang kami semua sudah solat jemaah maghrib dan Isyak sama-sama. Sementara tunggu masa isyak, kami mengaji sama-sama. Suami aku pun nak khatam quran hujung tahun ni, bersama anak-anak. Insya Allah...

Apapun, pengajarannya, didikan agama dalam membina sebuah keluarga itu penting, kerana ia memberi kita ruang sabar yang luas. Keikhlasan menerima kelemahan seseorang dan tabah membawanya untuk berubah, merupakan satu ciri asas yang menyemarakkan hubungan rumahtangga. Terus-terang, kami tidaklah sebahagia ini dulu. Kalau dulu, hati tak tenang dan tetap sebab pilarnya goyah. Namun, akhirnya, bila kita kembali semula ke basic, kita akan tahu, bahawa semua jawapannya ada di situ. Kepada suamiku yang tercinta, terima kasih sebab menerimaku seadanya, sabar dengan panas baranku dan rela bersama-sama membangunkan diri kita. Terima kasih juga pada abah dan Umi yang banyak bersabar dengan perangai kami yang kebudak-budakan ni. To abang...Cinta kitalah Ras Anugerahnya. Amin...

0 comments:

Post a Comment