Sunday, July 12, 2015 | By: Luna Biru

13 Ramadhan

13 Ramadhan.

Maka hari ini, tertubuhlah page studio 78 yang sudah lama abang usahakan.

Alhamdulillah.

78 Studio ni sebenarnya hanyalah rebranding daripada syarikat ademedia yang sudah lebih sepuluh tahun berdiri sendiri (since 2002). Kenapa abang tukar namanya kepada 78 Studio, aku pun tak tahu. Perhaps dia mengambil sempena tahun kelahirannya. Otherwise, aku pun dah jarang guna nama Ade semenjak menggunakan nama Lunazura.


Sebagai makluman, ademedia adalah sebuah small and medium entrepreneurship yang menyediakan perkhidmatan designing (logo etc), digital visual art, floor plan for home, and anything about printing designing including banner, greeting cards and souvenirs. Semenjak tahun 2012, trading ini mula menyediakan perkhidmatan event photography setelah abang membeli kamera Nikon D90. Dalam pada itu, ademedia juga berjinak-jinak dalam bidang suntingan dan pengarahan filem pendek semenjak tahun 2011 lagi. Pada tahun 2014, syarikat ini mula menceburkan diri dalam bidang wedding photography atas pelawaan sahabat jurufoto, Kem untuk menemaninya membina KSP.  Lalu, atas rundingan bersama, kami pun bersetuju untuk membantu KSP membina empayarnya sehinggalah ke suatu saat ia bisa terbang sendiri. Tiada hitam putih. Hanya janji mulut antara sahabat menjadi jaminan.

Perlu diakui, semenjak kolaborasi bersama KSP, ademedia mulai sibuk mengurusi dunia fotografi perkahwinan yang baru diterokai itu. Kesibukan ini menyebabkan ademedia mulai terlupakan. Beberapa pelanggan lama yang masih setia muncul meminta khidmat membuat logo dan banner. Sesekali, para pelanggan ini menerpa soalan; sudah tukar produksikah? Soalan itu, menyentap rasa. Segera teringat betapa kami sudah mulai melupakan syarikat yang telah kami bina dengan susah payah ini kerana kesibukan dan hecticnya dunia. Tempahan yang bertalu-talu dari pelanggan setia mendorong rasa untuk ‘come back’. Maka, abang pun bertekad untuk kembali kepada dirinya; ke dunia designing dan retouching yang begitu dicintainya. Sifat introvert dan perfectionist abang bertembung dengan sifat yang sama yang ada pada Kem, dalam bentuk yang berbeza. Pertembungan ini tidaklah mampu melahirkan sesuatu yang luar biasa. Ia hanya menjadikan sebuah karya yang janggal, jauh berbeza sifat dan tidak mempunyai nilai kreativiti yang seiring. Masing-masing punya genre dan prinsip sendiri. Akhirnya, abang putuskan untuk berundur dan kembali membina ademedia dengan nama baru; the Seventy -8 Studio.

Aku sebenarnya tak masuk campur urusan penubuhan page dan syarikat online abang ni. Sepanjang tempoh abang mengusahakan pagenya, aku sibuk mengcover video nikah Nini yang entah kenapa tak mampu siap sampai sekarang. Aku ingatkan kami semua sudah deal untuk berbagi tugas. Tapi mungkin aku silap faham. Setelah page itu abang lancarkan, baru dia bagitau aku. Pun, aku tak de masa nak tengok sampailah ke esok petangnya. Bagi aku, ia cuma satu perkara biasa. Rebranding ademedia, what a big deal? Ya, aku bersyukur kerana ademedia akhirnya come back. Tapi, memang selama ni ademedia tak pernah lenyap pun. It just hiding somewhere...

Dan aku? Sebenarnya aku sendiri tak tahu apa fungsiku sebenar, baik di ademedia, KSP mahupun di  Seventy -8 Studio. Mungkin aku cuma tempelan, mungkin juga aku adalah assistant. Aku boleh jadi apa saja. Sorong saja apa tugasan. Kau boleh gelarku tulang belakang, atau sayap atau kaki , bulu bahkan kepala. Dari seorang jurugambar, aku boleh menjadi videographer, boleh juga menjadi tukang buat air, menjadi pengarah, menjadi editor, menjadi tukang buat sampul surat sampai beratus-ratus helai, menjadi tukang ambil banner, menjadi juru runding, menjadi pengurus, tukang pegang lampu, tukang pegang mik, tukang buat skrip, tukang hantar budak, tukang angkut barang dan whatever! Dari setinggi-tinggi kerja, aku boleh menggalas serendah-rendah tugas.  Aku mampu jadi apa saja dengan kadar kemampuanku. Aku bertuah sebab dikurnia banyak kemampuan dan kelebihan. Allah beri aku macam2 bakat. Allah juga beri aku sesuatu yang paling berharga iaitu kerendahan hati. Dari kerendahan hati inilah aku banyak belajar tentang hidup. Dari kerendahan hati itu juga aku banyak menerima kenalan dan meluaskan network. Dari kerendahan hati itu juga, rezeki dan peluangku selalu bercambah. Lalu, atas kerendahan hati itu jugalah aku menerima pelawaan Kem dulu sehingga kami jadi apa yang kami ada sekarang. Sungguhpun, pada mulanya, kolaborasi ini menjadi bahan sendaan orang kerana si otai bekerja dengan si beginner, tapi aku tak kisah. Lantaklah apa orang nak cakap kerana aku selalu tahu apa yang aku buat.

Jujur saja, berada di bidang fotografi mahupun designing bukanlah impian aku. Aku tak pernah bercita-cita untuk ke sini. Kelebihanku adalah aku punya passion untuk belajar dan minat untuk mengeksplore apa saja. Apart of that, aku perlukan wang untuk menambah pendapatan. So, apa2 saja yang boleh menghasilkan kewangan, aku akan buat sebaik mungkin selagi halal untuk darah anak-anakku. Dan aku melihat peluang itu dalam bidang ini. Dengan bakat seciput yang aku ada, ditambah dengan kreativiti dan mata seni, aku cuba exposekan semuanya habis-habisan walaupun ia bermakna menangguhkan impian aku sendiri. Kau tahu apa impian aku? Pernah kau cuba usahakan agar aku ke sana sepertimana aku mendorong kamu ke atas? Tidak, kan? Nah…itulah yang kumaksudkan dengan kerendahan hati…

Oh, jadi apakah kaitannya semua yang mengarut ini aku coretkan dengan penubuhan page 78 abang?
Mungkin kerana semuanya terpanggil kembali lantaran reaksi Kem yang agak memeranjatkan. Tapi tak apalah. Semuanya sudah berlalu dan tiada apa yang nak dibetulkan lagi. Kita tak boleh ubah masa lalu dan kita juga tak boleh nak kembali ke masa itu untuk mengambil kembali kata-kata yang telah dilafazkan waktu itu. Tiada bukti untuk setiap kata yang diucap selagi ia tidak dalam bentuk dokumentasi hitam putih. Tidak juga ada alat untuk mengembalikan ingatan yang telah terlupa pada foundation sesuatu kejadian. Manusia hanya melihat akibat. Dan atas alasan itulah, aku menanggung segan hari ini. Tapi syukurlah, sekali lagi, aku ditakdirkan mempunyai hati yang rendah.
Tak mudah sebenarnya membina pasukan kerja. Setiap manusia ada sifatnya sendiri. Aku sendiri pun banyak kelemahan. Mungkin saja beberapa sikapku terasa menjengkelkan dan membuatkan team aku tak selesa. It’s ok. Bila berhadapan situasi begini, prinsip aku mudah saja; samada membina semula atau musnahkan semua sekali.

Kata orang, sifat dan nilai peribadi seseorang dapat kita temukan saat mereka berdepan kemelut. Manusia boleh melakukan apa saja di saat panik dan unsecure. Tapi bagi aku tak begitu. It just the side of us. Could be the bad part of us.  Tiada manusia sesempurna impian kerana kita juga tidak akan pernah mampu menyempurnakan impian orang lain.

Saat aku mengetik update ini, 26 Ramadhan, sesuatu sudah hilang dari jiwaku. Serendah-rendah hatiku, aku bisa jadi sebongkak-bongkak manusia. Aku sudah mulai bosan dengan percaturan ini. Dan bila aku bosan, maka di situlah peranan the bad side of me akan menentukan tindakan aku. 

Kalau malam ini Lailatul Qadar muncul, maka kuharap Tuhan segera memberi jawapan. Amin.     

   

            

0 comments:

Post a Comment