Thursday, September 28, 2017 | By: Luna Biru

Analogi

Aku berpegang pada prinsip 'orang berbudi, kita berbahasa, orang memberi kita, kita merasa'.

Bagi aku,
Hidup bukanlah sekadar menerima tetapi memberikannya kembali dalam bentuk yang kau mampu lakukan, biarpun cuma sekadar doa dan senyuman. Cukup sekadar berbudi bahasa.

Tapi kadang manusia ini terlalu selesa menjadi penerima, hingga lupa untuk menjadi pemberi. Biarpun...ya...sekadar apa yang kau panggil budi bahasa.

Bagi aku,
Hidup ni adalah atas toleransi. Sebanyak apa yang kau ingin diberi, maka berilah hak yang sama pada orang lain.

Malangnya. Ya. Malangnya, tak semua orang lahir dan terdidik untuk memupuk sifat toleransi itu baik2 dalam diri.

Dan aku, tidak juga terdidik untuk menjadi si pengorban yang membabi buta. Sifat srikandi ku berbaur nilai antagonis. Bukan bermakna aku berpegang pada nilai untung rugi serta imbalan; tapi ia lebih kepada nilai TOLERANSI. Bak kata pepatah, hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicincang.

Tapi ya.
Manusia tak suka dituntut. Mungkin aku ni keturunan pontianak jadi rasa pantang diperleceh agak kuat dalam diri.

Apapun, aku percaya bahawa sebagai saudara semuslim, kita tak boleh berputus asa dalam mendidik. Melentur buluh yang tua memang susah. Kelak patah, langsung tidak berguna. Bak kata Einstein, mengubah pletenium itu lebih mudah dari mengubah manusia. Tapi, bodohlah aku kalau aku mengalah sekarang.

Kalau dikatakan perempuan itu terbuat dari tulang rusuk yang bengkok kerana Allah ingin memberi perumpaan tentang keras dan bengkoknya tulang itu; maka hari ini, aku tertanya, seperti perumpaan apakah Allah meletakkan lelaki ketika mereka dibuat? Istilah 'dibiar terus bengkok, diluruskan nanti patah' rasanya agak sesuai untuk kuberikan pada saudara semuslim ku yang berjantina lelaki itu.

Sarkastik.

0 comments:

Post a Comment