Tuesday, July 15, 2014 | By: Luna Biru

beza kita dan ayam

Aku tak faham macamana orang boleh menghambur rasa kesal dan uneg2 dalam kepala dan hatinya semudah kita memberi dedak pada ayam. Bezanya ialah dedak yang dihambur akan membahagiakan si ayam. Tapi kalau segala keluh-keluh, sedu-sedan dan ratap hiba yang dihambur setiap hari,  mau mati kering juga telinga dan hati kita mendengarnya.

Kalaulah aku boleh lepas laku begitu juga, pastilah sudah hamprat segala amarah dan kesal ini segah roket Hamas menyerang Israel. Tapi aku tak berdaya...bukan tak berani. Tapi tiada kesempatan. Jawatan kosong untuk jadi tukang hamprat sudah dijawat oleh manusia yang taat dan patuh pada kewajipan puasa. Jadi laluan harus diberikan pada mereka terlebih dahulu...

Jadi aku pun akan terus jadi ayam yang terpaksa memakan segala dedak yang dihambur tanpa henti. Selain perbezaan di atas, satu lagi yang menbezakan antara aku dan ayam ialah kalau ayam kenyang, pantatnya tak berenti berak. Aku pula berak dekat mata...berlinang2...berkunang2...

Tuhan,

Tiga manusia tercinta itu...tolonglah kurniakan mereka kekuatan dan kesabaran yang lebih2 extranya.

Amin...

0 comments:

Post a Comment