Friday, November 3, 2017 | By: Luna Biru

Ustaz Hisyam

Ini kisah tentang Ustaz Hisyam.

Dulunya, dia rakan semaktab; sama2 muda dan nakal. Kini, dia menjadi rakan sekerja; nakalnya masih ada. Namun warak dan akhlaknya sudah bercabang matang.

Mengenali Ustaz Hisyam dalam versi  berbeza, sedikit sebanyak memberi impak dalam hidupku. Sebagai pemikul  tanggungjawab seorang Al-fadhil, kurasa, dia sudah menjalankannya kewajipannya dengan baik sekali. Bahasanya yang bersahabat saat memberi peringatan dan teguran, meski adakalanya menjengkelkan tapi tetap mengesan aura yang mendalam. Lantunan doanya mampu memberi sengatan di nurani yang kontang. Keperihatinannya adalah kejituan dirinya. Prinsip hidupnya mudah, hidup biar berbakti, dan jangan menyakiti.

Beruntunglah murid2 SK Kuala yang pernah berada di bawah didikannya. Beruntunglah dia sebagai manusia yang mampu memberi manfaat dunia dan akhirat pada orang lain. Beruntunglah aku mempunyai kesempatan bekerja dengannya. Dia, adalah jambatan yang mampu membuat jatidiri dan iman manusia menjadi lebih baik. Beruntunglah ibunya, beruntunglah anak2nya.

Masya Allah.

Semoga aku dapat mendidik anak2 lelakiku menjadi manusia berjiwa protogonist seperti itu. Semoga aku dan abang dapat menanam dan menyemai benih2 ilmu dan iman dalam hidup anak2 kami. Semoga kelak, anak2ku dapat membimbing keluarganya menuju jalan yang lebih baik.

Terus-terang saja, seumur hidup bergelar guru, aku tak pernah menemukan karakter ustaz seperti ini. Syukurlah aku diberi peluang menyelami makna seorang mursyid.

Semoga Allah sentiasa merahmati kau dan keluarga mu ustaz.

0 comments:

Post a Comment